Een goed ontwerp van wijnetiketten is enorm belangrijk voor het verkoopsucces. In de winkel zijn er bij de aankoop van een fles wijn maar 3 seconden om de aandacht van de koper te trekken tussen de tientallen misschien honderden verschillende wijnmerken. En dit aanbod neemt steeds verder toe.
Uit onderzoek blijkt dat 80% van de wijnaankopen in de supermarkt wordt gedaan door vrouwen. En het blijft een feit dat vrouwen enorm worden beïnvloed door mooie ontwerpen, dus ook door een fraai wijnetiket. Andere onderzoeken tonen aan dat 90% van de koopbeslissingen van een fles wijn voor het schap worden genomen. Het lijkt er dus op dat veel mensen kiezen op basis van het (ontwerp van het) wijnetiket en veel minder op basis van de wijn zelf.
Wijnetiket ontwerp
Veel marktgerichte wijnhandelaren en-merken ontwerpen hun wijnetiketten heel doelgroepgericht. Zo spelen zij bijvoorbeeld in op de demografische kenmerken van hun doelgroepen.
- Zo houdt de zogenaamde ‘millennium’ generatie (jonger dan 35 jaar) van ‘fun’, energie en opvallende kleuren. Dit resulteert dan in wijnetiket ontwerpen met felle kleuren, opvallende vormen en afbeeldingen of grote markante lettertypes.
Wijnetiket "milennium generatie"
- Babyboomers (ouder dan 35 jaar) houden meer van conservatief vormgegeven wijnetiketten. Denk daarbij aan etiketdesigns met klassieke vormen, klassieke afbeeldingen van bijvoorbeeld wijnchateaus of wijngaarden en het gebruik van chiquere lettertypes.
Wijnetiket "babyboomers"
Naast de verschillende trends in het ontwerp van het wijnetiket zien we ook trends in het ontwerp van de wijnfles zelf, of het toevoegen van extra elementen aan de wijnfles. Het bedrukken van de fles is daarvan een goed voorbeeld. Bovendien zien we ook steeds vaker het gebruik van ‘losse’ labels om de hals van de fles.
Wijn etiket: digitaal printen
Een volgende belangrijke trend is de evolutie van het digitaal printen van wijnetiketten. Deze professionele digtiaal geprinte full color wijnetiketten zijn inmiddels goed voor rond de 50% van alle wijnetiketten. Over de voordelen van digitaal printen schreven we al eerder en het is duidelijk dat deze techniek enorme voordelen heeft voor wijnhuizen met één of meerdere kleinere productie runs of voor wijnmerken die uit strategisch oogpunt de wijnetiketten vaker willen aanpassen.
Het is duidelijk dat het digitaal printen van wijnetiketten de etiketontwerper onbegrensde flexibiliteit biedt voor ingewikkelde grafische effecten, kleuren en vormen (stansen!). Bovendien is er een enorme keuze in materialen. Daarom wordt ook verwacht dat er steeds meer wijnhuizen en –merken overstappen naar het digitaal printen van hun wijnetiketten.
Conclusie
Bij het ontwerpen van wijnetiketten blijft het belangrijk om uit te gaan van de bedrijfsstrategie en de huisstijl. Met name het laatste element blijft belangrijk voor de herkenning van het merk door de consument. Hoe valt uw wijnetiket op in het wijnschap? We drukken graag opvallende wijnetiketten met onze digitale inkjet printer voor u. Top kwaliteit en snel geleverd.
Meer informatie over wijnetiketten