8 tips voor je verzendproces: van verzendetiket tot retourbeleid
Bij Zolemba staan we bekend om onze razendsnelle levering van compatibele etiketten binnen heel Europa. Wij gaan voor 100% tevreden klanten, door snelle en betrouwbare productie én levering. Ons logistieke proces moet dus tot in de puntjes geregeld zijn en we delen onze tips voor een optimaal verzendproces graag met onze klanten.
1. Kies de juiste pakketvervoerder
Wij hebben gekozen voor een nauwe samenwerking met de pakketvervoerder DHL. Hierdoor weten we precies wat er speelt en kunnen we inspelen op kansen die zich voordoen om onze leveringen nog verder te optimaliseren.
2. Kies verzendstrategie
Het klinkt logisch en misschien erg voor de hand liggend maar een ruime voorraad
van
verzendetiketten, dozen en tape is
noodzakelijk.
Vooral tijdens de feestmaanden. Tijdens
deze drukke periode is je bedrijf vooral gefocust op het verzenden van de producten, het
voorraadbeheer kan er dan nog wel eens bij inschieten.
Extra voorraad geeft rust voor de organisatie in deze periode. Zorg ervoor
dat je dit op
tijd op orde hebt. Heb je nog extra etiketten nodig en dringt de tijd? Geen zorgen,
als je
je etiketten voor 21.00 uur bestelt (ook op vrijdag!) dan heb je deze de volgende werkdag al
in huis. Je kunt bij ons terecht voor compatible etiketten van alle bekende
printermerken,
zoals Zebra, Dymo en Brother. Ook kunnen wij de originele printers leveren, houd daarbij wel
rekening met een iets langere levertijd.
Heb je nog een vraag? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice, we geven je graag advies voor de juiste
keuze voor je nieuwe printer en/of etiketten.
3. Kies je verzendstrategie
Welke verzendstrategie pas je toe? Bied je gratis
verzending aan? Ga je voor gratis
verzenden vanaf een bepaald bedrag? Kies je voor vaste
verzendkosten, onafhankelijk van het
bestelde bedrag? Of bereken je bij elke bestelling de exacte
verzendkosten?
Welke strategie jij toepast is geheel afhankelijk van de
impact op jouw klanten en op je marge. Ken je klanten en evolueer mee met zijn/haar
opvattingen over een optimale shopervaring.
4. Wees open over verzendopties en kosten
Onduidelijk gecommuniceerde verzendkosten en levertijden kunnen de conversieratio's negatief
beïnvloedden. Transparantie over kosten en levertijden kan voor een klant net de
laatste zet
tot aankoop zijn. Wees dus duidelijk in de communicatie richting klant.
Zo
communiceren we op onze website duidelijk over onze levermogelijkheden én is het altijd
mogelijk om in contact te treden met onze klantenservice mochten er speciale wensen zijn.
5. Denk na over het retourbeleid
Veel klanten controleren het retourbeleid van een webshop, zorg ook hierbij voor duidelijke strategie en communicatie richting klant. Het is een strategische keuze wie de kosten voor het retourbeleid uiteindelijk voor zijn rekening neemt en die keuze is afhankelijk van de branche en het verwachte rendement. Vooral in de modewereld is het gebruikelijk om het retour sturen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Een voorgeprint etiket bij je levering zorgt ervoor dat de klant eenvoudig artikelen kan retourneren.
6. The last mile
The last mile is het gedeelte wat je als bedrijf niet of nauwelijks in de hand hebt. Dit is het tijdsvak van afgeven bij de vervoerder tot afleveren bij de klant. Een duidelijk en goed verzendetiket is hierbij onmisbaar – zodat de adresgegevens van je klant duidelijk leesbaar zijn voor de vervoerder. Niets is zo vervelend voor een klant als te moeten wachten op een besteld pakket wat niet aankomt. Minimaliseer dit risico en kies voor kwaliteitslabels (en printers).
7. Maak van het uitpakken een feestje
Met wat kleine aanpassingen kan je de klant leuk verrassen met bijvoorbeeld een sample van een product, kortingsbon of persoonlijk bericht. Eventueel kan je de shopper motiveren om op sociaal media een positieve ervaring te delen.
8. Val op dankzij unieke verzendetiketten
Gebruik de verpakking als communicatiemiddel. Een manier waarop je dit kan
doen is door te
werken met unieke en persoonlijke verzendetiketten. Wist je dat je bij
Zolemba ook etiketten
op maat kunt laten maken met onze configurator? Ontwerp je eigen
etiket met logo en een
aantrekkelijke boodschap. De mogelijkheden zijn eindeloos in materiaal, vorm en kleur. Zo
zorg je ook op die manier nog voor een glimlach bij je klant.
Het etiket kun je op de buitenkant van een (standaard) doos plakken waardoor deze toch
''branded'' wordt, je merk wordt zichtbaar op de verpakking. Door ook nog een etiket met een
groet, compliment of bedankje aan de binnenkant van de doos / deksel te plaatsen, maak je de
klantbeleving helemaal áf!
Een fantastische klantervaring van A tot Z
Hopelijk helpen de bovenstaande tips je om jouw verzendproces te optimaliseren, van de verzendetiketten die je kiest tot het retourbeleid dat je aanbiedt. Want als je een geweldige shopervaring creëert voor jouw klanten, dan creëer je ook geweldige mogelijkheden voor jouw bedrijf!