Etikettenconsument wordt Europa’s grootste producent
Op een goeie dag ging Richard Rensen naar China om daar etiketten te produceren en te
verkopen. Zes jaar later worden in het 4.000 vierkante meter grote pand aan de
Nijverheidstraat van The Label Collective Group dagelijks miljoenen - tegenwoordig
vooral bedrukte - stickers verzonden naar adressen door heel Europa en zelfs daarbuiten.
„De teller staat op zo’n 30.000 klanten, van een lokale slangenproducent tot ’s werelds
grootse condoomfabrikant.”
Theo Wobben, in mei van dit jaar door Rensen aangetrokken als productiechef, legt uit
dat het hele bestelproces via internet verloopt. „Maar we zijn wel altijd telefonisch
bereikbaar als de klant nog vragen heeft. Het maakt ons niet uit wat we op de etiketten
moeten drukken en of het grote of kleine oplages zijn. Het is mogelijk om de etiketten
binnen 24 uur in huis te hebben, ongeacht de oplage.” Voor onze serie Made in
Haaksbergen zijn we beland bij een Haaksbergs maakbedrijf dat actief is in de wereld van
labels en etiketten. LabelDiscounter.com is de ene poot van de groep, EtiketXL.nl de
andere. „We zijn begonnen met
blanco dymo
etiketten in combinatie met printers te
verkopen”, aldus grondlegger en directeur Richard Rensen.
Theo Wobben (links) en Richard Rensen van The Label Collective Group te Haaksbergen
Made in Haaksbergen
Haaksbergen telt veel bedrijven die een breed palet aan bijzondere producten leveren. In
de serie ‘Made in Haaksbergen’ worden die in de spotlights gezet. „Op een gegeven moment
bleek dat er een hele markt was voor bedrukte etiketten. Daar
zijn we twee jaar geleden in gedoken en dat onderdeel heeft een enorme vlucht genomen.
Je kunt het zo gek niet bedenken of er worden wel etiketjes voor gedrukt. Ook
productiebedrijven bestellen tegenwoordig makkelijk grote aantallen kwalitatief
hoogwaardige etiketten voor hun verpakkingen via internet. En dat zal in de toekomst
alleen maar meer worden.”
Het idee om etiketten met bijbehorende printers te gaan verkopen ontstond toen Rensen
die plakkertjes zelf moest inkopen voor zijn vorige onderneming. „We hadden een
pandjeshuis en de gebruikte artikelen die we binnenkregen moesten van een sticker met
code worden voorzien. Voor die stickertjes betaalden we een vermogen op jaarbasis. We
zijn voor twee jaar naar China vertrokken en hebben daar de LabelDiscounter.com opgezet.
Zes jaar geleden hebben we de hele boel weer hier naartoe gehaald en sindsdien zijn we
eigenlijk alleen maar gegroeid.” Waar Rensen de orders eerst samen met zijn echtgenoot
Elsbeth verwerkte, heeft The Label Collective Group inmiddels zo’n twintig mensen in
dienst. „De snelle groei heeft ertoe geleid dat we een jaar geleden ons oude adres aan
de Metaalstraat hebben verruild voor dit pand.”
In de productiehal liggen rollen stickerpapier van 2.000 meter te wachten om versneden te
worden. Er staat een hypermoderne pers met lasersnijder, een machine waar er in heel Europa maar
een paar van staan. Dat geldt ook voor de verpakkingslijn, die een doos op maat maakt voordat de
te verzenden order er het adres opdrukt. Uiteraard met etiketten uit eigen keuken.
De toekomst van Zolemba bestaat vooral uit het opvoeren van de snelheid van orderstromen. „Er
komt een tijd dat de klant ’s morgens online bestelt en de bestelling ’s middags in huis heeft.
Alles valt of staat met snelheid. Dat begint met je eigen logistieke infrastructuur. En we
blijven innoveren, omdat je in deze branche het wiel nog kunt uitvinden.”